Educatie Financiară


Consiliul Patromatelor Bancare din Romania, prin bancile sale membre, considera ca una dintre misiunile sale importante consta in a participa activ la initiative ce urmaresc asistarea grupurilor cointeresate in domeniul educatiei financiare, astfel incat sa contribuim la dezvoltarea unei societati sanatoase din punct de vedere economic, capabila de decizii avizate in domeniul financiar si dornica de prosperitate si dezvoltare. Mai mult, asa cum multe banci au demonstrat deja prin initiativele lor, consideram ca procesul de insusire a cunostintelor de educatie financiara trebuie pornit de la varste cat mai fragede, pentru a-i ajuta pe copii sa fie mai bine pregatiti in viata lor de adulti. 

educatie financiara

 

Concluziile unor studii specializate privind nivelul de educatie financiara evidentiaza faptul ca in România exista un grad scazut de informare a consumatorilor in ceea ce priveste educatia financiara şi o capacitate redusa de a lua decizii financiare in cunostinta de cauza. In plus, studiile subliniaza un decalaj major in transformarea acestor cunoştinte intr-un comportament financiar sanatos de utilizare a instrumentelor de planificare pe termen lung. Consumatorii nu sunt un grup omogen, motiv pentru care produsele financiare şi  tipurile de educatie financiara  trebuie adaptate in functie de nevoile consumatorilor, acestea modificându-se odata cu evolutia pietelor financiare.

Oferim in continuare cateva exemple relevante desprinse din asemenea studii:

 

Studiu Provident 2013

- 1,4% dintre respondenti considera ca au bune cunostinte financiare
- 7 din 10 români resimt datoriile ca pe un disconfort psihic
- 32,4% dintre români considera ca au cunostinte reduse de gestionare a datoriilor.
- 90% dintre respondenti prefera dobanda fixa, desi nici jumatate nu cunosc ce inseamna dobânda variabila
- 1 din 10 români nu au niciun plan de pensie si cei mai multi dintre ei nici nu sunt interesati sa invete despre sistemul privat de pensii
- cele mai bune investitii, sunt, in perceptia românilor: metalele pretioase, imobiliarele si afacerea proprie.
- românii se vad priceputi la economisire si la gestionarea datoriilor.
- Aprox 50% dintre respondenti recunosc ca nu au cunostinte in ceea ce priveste asigurarea unui plan alternativ de pensionare, investitiile si termenii financiari.
- Sunt relativ dornici sa invete despre aproape toate aspectele financiare, cu exceptia investitiilor, tocmai pentru ca sunt constienti ca au nevoie mai intâi de cunostinte de baza.

 

Studiu comandat de ING Bank (2012)

- aproape 90% dintre români au un nivel redus de intelegere a problematicilor legate de bani sau intâmpina dificultati in a utiliza concepte financiare esentiale
- Desi 86% dintre romani au cunostinte corecte privind subiectul economisirii din timp pentru pensie, doar 21% detin un plan pentru pensie.

 

Financial Literacy Survey in Romania (studiu realizat in baza datelor culese de Institutul de Economie Mondiala,  mai 2010)

- Gradul redus de alfabetizare financiara rezulta in capabilitate financiara redusa
- 14% din populatie este practic financiar analfabeta
- Gradul de alfabetizare financiara este corelat cu modernitatea individului si a comunitatilor locale
- Veniturile de nivel redus duc la capabilitate redusa de administrare a banilor si de planificare financiara
- Majoritatea populatiei nu este pregatita si nu are rezerve pentru a face fata unei scaderi semnificative a veniturilor si nici pentru alte situatii neasteptate
- Indiferent de veniturile pe care le au, consumatorii trebuie sa invete responsabilitatea pentru propriul viitor si sa-si organizeze mai bine resursele.

 

Asociatia Romana a Bancilor - ARB, 2011

- produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari, macar in masura medie, doar aproximativ 4 din 10 romani. Chiar si printre utilizatori exista un numar semnificativ de persoane care isi cunosc produsele putin sau deloc (intre 14%, in cazul Internet bankingului, si 30%, in cazul creditului din magazin).
- Doar 4 din 10 utilizatori au comparat mai multe oferte la achizitia ultimului produs bancar. Acest comportament este mai degraba asociat cu persoanele din mediul urban, sau persoanele cu educatie superioara, respectiv cu persoanele care achizitioneaza credite
- 8 din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel putin partial contractul, iar dintre acestia 80% declara ca nu au gasit decat putine neclaritati / sau deloc in acest document.
- Doar 52% din utilizatorii de carduri de debit si 71% din utilizatorii de carduri de credit folosesc aceste produse pentru plati la comercianti. Acest comportament este puternic influentat de marimea localitatii de resedinta: cu cat localitatea este mai mare cu atat sunt mai multi cei care platesc la comercianti cu cardul, de la 4 din 10 posesori de carduri de debit din mediul rural pana la 8 din 10 din Bucuresti.
- Utilizatorii de carduri de debit si cei de Internet banking isi cunosc cel mai bine produsele. La polul opus, contul curent si creditul din magazin nu sunt mai deloc cunoscute de aproape ¼ din utilizatorii lor
- Chiar si atunci cand contracteaza credite, jumatate din utilizatori nu compara nici macar doua oferte.
- Contractele sunt citite in intregime in mai mare masura de cei care contracteaza produse de economisire decat de cei care achizitioneaza conturi curente sau carduri.

 



Agenda ConsumatoruluiEducatie Financiara

    ACASA  |   RO   |   EN